SEM neboli Search Engine Marketing můžeme do češtiny přeložit jako Marketing internetových vyhledávačů. Zahrnuje placené a neplacené marketingové aktivity, které cílí na zlepšení viditelnosti ve výsledcích vyhledávačů – mimo jiné SEO a PPC.
Co je to SEM?
Jak jsme zmínili již v úvodu, SEM je zkratkou Search Engine Marketing neboli Marketingu internetových vyhledávačů. Můžete se setkat také se zkratkou SM, Search Marketing (Marketing vyhledávačů). Jedná se o jeden z nejefektivnějších způsobů, jak podpořit růst firmy v neustále rostoucí konkurenci.
Jak SEM funguje?
SEM cílí na vylepšení pozice ve výsledcích vyhledávačů, a to pomocí placených a neplacených metod. Spadá sem proto jak SEO (Optimalizace pro vyhledávače), tak placené reklamy a kampaně. Často se však můžete setkat i s použitím označení SEM pouze pro placené reklamy za účelem dosáhnutí vyšších pozic ve výsledcích vyhledávání.
Stěžejní je pro SEM práce s klíčovými slovy, s jejichž pomocí lze cílit na relevantní obsah a atraktivní reklamy. Na jaká klíčová slova se soustředit zjistíte díky analýze klíčových slov. V té za pomoci vhodných nástrojů odhalíme, jaká slova a fráze uživatelé nejvíce vyhledávají.
- Placené výsledky vyhledávání poznáte podle toho, že jsou označené štítkem „Sponzorováno“ – jsou to ty, které se zobrazují zpravidla na začátku stránky.
- Neplacené výsledky vyhledávání jsou ty, které se zobrazují díky optimalizaci obsahu na webu (SEO) – najdete je zpravidla pod placenými výsledky.
Ideální je kombinovat oba způsoby a cílit jak na placené, tak neplacené výsledky vyhledávání. Výsledkem pro váš e-shop nebo web může být:
- Lepší viditelnost
- Zvýšení návštěvnosti
- Získání nových zákazníků
- Zvýšení konverzí a příjmů
Neplacené výsledky vyhledávání
SEO neboli Search Engine Optimization, česky pak optimalizace pro vyhledávače, je soubor technik a metod, které mají za cíl zlepšit pozici webové stránky ve výsledcích organického vyhledávání. Jde o jednu z nejdůležitějších součástí online marketingu zejména z dlouhodobého hlediska, kterou je vhodné kombinovat s dalšími formami, jako jsou PPC či bannerové reklamy.
Výsledkem kvalitní, pravidelné a dlouhodobé optimalizace může být umístění na prvních příčkách organického vyhledávání relevantních klíčových slov. A to trvale a s minimálními náklady, na rozdíl od reklam, do kterých je nutné neustále investovat.
Na druhou stranu, nevýhodou SEO je, že výsledky nejsou okamžité a nejedná se o krátkodobou strategii. Výsledky se na rozdíl od placených reklam dostaví až po měsících práce a nelze zaručit, že strategie bude fungovat a umístíte se na první, druhé či třetí pozici. Mění se navíc algoritmy, vyhledávací systémy neustále zdokonalují své roboty a je tak nutné web udržovat optimalizovaný.
Placené výsledky vyhledávání
Druhým způsobem, jak dostat web do výsledků vyhledávání, je placená reklama v reklamních systémech vyhledávače, jako jsou Google Ads a Sklik. Jedná se zejména o PPC (Pay per Click) reklamy, ale setkat se můžete také s dalšími modely, jako je PPV (Pay per View), PPT (Pay per Time) nebo PPA (Pay per Action). Tvorba úspěšné reklamy zahrnuje cílení na vhodné publikum a klíčová slova, kvalitní texty, vhodné obrázky a grafiku.
Výhodou placených reklam jsou rychlejší výsledky. Nevýhodou však je, že se jedná o krátkodobou strategii a jakmile do reklamy přestanete investovat, přestanete se ve výsledcích vyhledávání ukazovat. Proto je důležité investovat do optimalizace i reklam, pro nejlepší výsledky pak i do dalších částí marketingu, jako je komunikace na sociálních sítích či v newsletterech a podobně.
Tip: Zajímá vás, jak lze využít e-maling pro zvýšení tržeb? Přečtěte si naši případovou studii, ve které ukazujeme, jak se nám podařilo pomocí segmentace a automatizací zvýšit tržby o 105 %.
Druhy reklamy ve vyhledávačích
Existuje široká škála reklam ve vyhledávačích – a to jak na Google, tak na Seznamu a dalších. S celou řadou z nich jste se jistě setkali, jen jste si možná ani neuvědomili, že se jedná o různé modely. Pojďme si ty hlavní představit.
Vyhledávací kampaně
Reklamy z vyhledávací kampaně se zobrazují na začátku nebo na konci výpisu výsledků vyhledávání po zadání určité vyhledávací fráze, na kterou reklama cílí. Placené výsledky vyhledávání poznáte podle označení Reklama nebo Sponzorováno.
Součástí vyhledávacích kampaní jsou textové, responzivní a dynamické formáty, které se spouští po zadání vyhledávacího dotazu na cílené klíčové slovo. Pozici reklamy určuje reklamní systém v aukci na základě hodnocení reklam, jež ovlivňuje maximální cena za proklik, kvalita vstupní stránky, relevance textu reklamy k dotazu i očekávaná míra prokliku.
Produktová inzerce
Produktová reklama již ve výsledcích vyhledávačů ukáže konkrétní zboží. Obvykle ji vidíte nahoře nad ostatními výsledky, případně vpravo vedle výsledků vyhledávání nebo pod nimi – a to jak v textovém vyhledávači, tak při vyhledávání obrázků či map a podobně.
V rámci Google se jedná o Google Nákupy (Shopping Ads) a pro její využití je třeba účet v Merchant Centru s nahraným produktovým XML feedem, ze kterého Google čerpá informace. Proto je extrémně důležité mít feed správně nastavený. Na Seznamu pak obdobně fungují inzeráty ze Zboží (dříve Produktové inzeráty v Skliku).
Obsahové kampaně
Obsahové kampaně využívají reklamní bannery, dynamické bannery a kombinaci bannerů a textů. Zobrazují se jak v obsahové síti vyhledávačů, tak na jejich partnerských webech a je možné cílit nejen na klíčová slova, ale také na témata, zájmy, pohlaví či konkrétní weby.
Obsahová kampaň se využívá zejména pro akvizici a remarketing – tedy pro získání nových zákazníků a pro připomenutí se těm, kteří již váš web navštívili.
Videokampaně
Nesmíme vynechat také videokampaně, u kterých se zpravidla využívá platební model CPV (cena za zhlédnutí) nebo CPT (cena za tisíc zobrazení). Tyto reklamy jistě znáte z YouTube, ale setkáte se s nimi také na partnerských webech vyhledávačů.
Performance Max
Specialitou Google jsou pak Performance Max neboli PMax kampaně. Jejich výhodou je možnost inzerce na všech kanálech Google pomocí jedné kampaně a automatická optimalizace na základě strojového učení a chování publika. Reklamy se zobrazují v obsahové i vyhledávací síti, na YouTube, na Google Mapách, v Gmailu i v kanálu Objevit.
Chcete také začít komplexně pracovat na marketingu internetových vyhledávačů, ale nevíte, jak na to? Vyplňte poptávkový formulář, napište nám e-mail nebo zavolejte a náš tým vám s radostí pomůže. Těšíme se, až poznáme váš projekt i na případnou spolupráci.