Financování e-shopu: jaké máte možnosti?

Touha stát se vlastním pánem a vydělávat více peněz než ve standardní práci. Právě to je nejčastěji klíčovým motorem, který každoročně pohání nové podnikatele k založení vlastního e-shopu. Český e-commerce trh tak kontinuálně roste.

Založit vlastní e-shop se může zdát jako celkem jednoduchý úkol. Za online podnikáním ale stojí spousta práce. Je potřeba provést analýzu konkurence, postarat se o profesionální prezentaci produktů, vytvořit komplexní marketingovou strategii, nastavit online reklamu, zajistit hladké plánování skladových zásob a mnoho dalšího.

A tím se samozřejmě dostanete k otázce financování. Váš e-shop bude potřebovat nějakou šťávu ve formě startovního kapitálu i dalších pravidelných výdajů na udržování jeho úspěšného chodu.

Způsobů, jak získat finance pro váš byznys, existuje více a dokonce přibývají další. Spolu s naším partnerem Lemonero, který se specializuje právě na financování e-shopů, jsme pro vás připravili přehled těch nejčastějších a nejosvědčenějších forem.

Bankovní půjčka

Bankovní půjčka je samozřejmě nejčastěji využívaným způsobem externího financování. Popularita úvěrů nicméně neznačí jejich výhodnost. Často se nemusí vyplatit vůbec. Pokud se tedy budete dívat po vhodných bankovních půjčkách, věnujte dostatek času jejich srovnání, abyste vybrali tu nejvýhodnější.

Velkou nevýhodou takových půjček je především to, že banky e-shopům zpravidla tolik nerozumí. I když tedy vidíte ve vašemu projektu nekonečný potenciál z hlediska návratnosti investice, vaše žádost nemusí být schválena.

Počítejte také s tím, že si budete muset projít dlouhým schvalovacím procesem. Mnohem vhodnější variantou je získání kapitálu ze strany služeb, které se na financování e-shopů přímo zaměřují. O těch si povíme v dalším bodě.

Služby pro financování e-shopů

Další možností jsou služby zaměřené přímo na financování e-shopů. Jejich poskytovatelé se v e-commerce prostředí pohybují velice obratně. Sledují aktuální vývojové trendy a často navíc disponují systémem umělé inteligence, který dokáže s relativní přesností určit, jak se bude váš e-shop v budoucnu vyvíjet.

Jednou z takových služeb je Lemonero. V oblasti financování byznysu je jedním z vůbec nejvyspělejších projektů. Váš e-shop dokáže zanalyzovat a na základě dat vyhodnotit, zda vám peníze propůjčí a v jaké výši. A nezabere to více než 10 minut. Vše navíc probíhá kompletně online, peníze tak můžete mít na účtu během chvilky.

Nemusíte se tedy vůbec starat o zbytečné papírování a další starosti, které jsou při bankovních úvěrech nevyhnutelné.

Už dopředu můžete počítat s tím, že šance pro schválení vaší žádosti bude mnohem vyšší než v případě tradičních úvěrů. Získané peníze pak navíc můžete využít pro libovolné účely – ať už rozšiřování týmu, skladu, vylepšování vašeho pracovního prostředí, marketing nebo třeba doplnění cash-flow. A díky vyspělému vyhodnocování pomocí umělé inteligence se můžete spolehnout, že nabídku úvěru dostanete pouze v takové výši, kterou si opravdu můžete dovolit. I proto u financování Lemonero ničím neručíte.

Vlastní našetřené peníze

Téměř v každé příručce o finanční gramotnosti se setkáte s doporučením, abyste si budovali finanční polštář. Nemůžeme než souhlasit. Taková finanční rezerva vás může zachránit v případě jakýchkoliv neočekávaných nákladů. Pokud na to máte prostředky, je skvělé šetřit si vlastní peníze na realizaci vašich podnikatelských cílů.

V rámci možných způsobů financování online podnikání přináší tato forma samozřejmě tu největší výhodu – nebudete nikomu nic dlužit.

Počáteční náklady spojené se založením e-shopu se dají poměrně snadno pokrýt. Nedosahují totiž typicky takové výše, jako je tomu například u kamenných obchodů. I když ale máte našetřeno poměrně hodně peněz, výše nákladů vašeho podnikání se v průběhu může měnit. Financovat e-shop z vlastních úspor v dlouhodobém měřítku se podaří jen hrstce e-shoperů.

V ideálním případě si našetříte takový obnos, který vám postačí jak na rozjezd e-shopu, tak jeho udržování a stabilní růst v prvních měsících. A než se kompletně vyčerpá, budete už dostatečně vydělávat z prodeje.

Dotace na podporu podnikání

Pokud se vám podaří uspět v nějakém dotačním programu, získáte peníze, které nebudete muset vracet. Není tak divu, že je o dotace obrovský zájem. A to bohužel znamená také tvrdou konkurenci.

Pokud se díváte po možnosti získat dotaci, ujistěte se, že je váš projekt dostatečně unikátní a má tak reálnou šanci uspět. V opačném případě by se totiž mohlo jednat o zbytečně vynaložené úsilí.

Nevýhodou dotační programů je jejich vázanost na konkrétní účel – získané peníze tedy nemůžete vždy využít na to, co zrovna potřebujete.

Velká část dostupných programů je zaměřená na ekologii a tento trend můžeme očekávat i v budoucnu. Stále více se řeší témata udržitelnosti provozu firem, úspory energií nebo snižování emisí. V případě, že má váš projekt silný ekologický aspekt, šance na úspěch je značně zvýší. Po vhodných programech se ale určitě stále dívejte, i když nejste zaměřeni na ekologii či jiné trendy téma. Vždy se totiž může objevit něco, co sedne přesně na míru vašim plánům.

Financování venture kapitály

Venture kapitály, neboli rozvojové či rizikové kapitály, jsou vhodným způsobem financování primárně v případě začínajícího či inovativního projektu.

Velký rozdíl mezi venture kapitály a většinou standardních způsobů financování spočívá v tom, že finance nebude potřeba splácet s úrokem – namísto toho do vašeho projektu vstoupí investor, kterého budete pravidelně vyplácet. Získá tedy podíl na výdělcích vašeho online podnikání.

Počítejte s tím, že v tomto případě se pracuje s mnohem vyššími částkami, které naprosto běžně dosahují milionů korun.

Ve venture kapitálových fondech nejčastěji figurují tři typy investorů:

  • Venture kapitálové společnosti – ty sdružují peníze svých klientů (investorů), za které vkládají peníze do projektů.
  • Andělský investor – zpravidla zkušený podnikatel, který do projektů vkládá vlastní prostředky.
  • Státní společnosti – kapitálové fondy, které zajišťuje stát.

V případě této formy financování je potřeba počítat s velkým rizikem, a to hlavně na straně investora. Předpokládat budoucí vývoj začínajících firem je totiž nesmírně obtížné. A to i pro profesionála, který se v daném segmentu pohybuje desítky let. Investor s vámi tedy určitě bude chtít konzultovat další kroky vašeho podnikání, aby se co nejvíce navýšila profitabilita.

Rodinní příslušníci a kamarádi

V rámci externího financování online byznysu se spousta začínajících podnikatelů obrací na rodinu a přátele. I ti totiž mohou často podat pomocnou ruku. Jedná se samozřejmě o mimořádně výhodnou formu půjčky, protože bude pravděpodobně bez úroků.

Berte však na vědomí, že vaši blízcí s vámi tak vstupují do obchodního vztahu. Měli byste k nim tedy přistupovat jako k regulérním investorům – celý projekt jim transparentně představit a domluvit plán splácení, který dodržíte. Stejně jako kdybyste si například vzali úvěr od banky.

Jedině tak zajistíte, že půjčka nebude mít žádný negativní vliv na váš osobní vztah. Právě toto riziko je hlavní nevýhodou financování od blízkých osob. Dobře si proto promyslete, koho o půjčku požádáte a zda budete opravdu schopni ji splácet podle domluveného plánu.

Existuje nespočet možností, jak získat potřebné finance pro rozjezd i rozvoj online podnikání. Jak jsme si řekli, nejmenší riziko představuje využívání vlastních úspor nebo financí od blízkých osob. Pokud však takovou možnost nemáte, nejbezpečnější formou externího financování jsou služby přímo zaměřené na e-shopy. Vyřízení takových úvěrů bývá opravdu bleskové, podložené daty a v případě jakýchkoliv nejasností také zajištěné perfektním zákaznickým servisem.

Sdílejte článek na:

Máte zájem o konzultaci zdarma?

Zavolejte nám nebo napište přes kontaktní formulář