Google Core & Spam Update v březnu 2024, aneb proč záleží na kvalitě obsahu

Všimli jste si v posledních měsících propadu nebo naopak zlepšení pozic vašeho e-shopu nebo webu v organickém vyhledávání na Google? Může to být vlivem poslední aktualizace Google Core, tedy velké aktualizace vyhledávacího algoritmu. V čem Core Updates spočívají a co může ovlivnit poslední aktualizace z března 2024?

Co je Google Core Update

Google je celosvětově nejpoužívanější vyhledávač – ve většině zemí na něj lidé spoléhají v 90–95 % případů, u nás jej dle aktuálních statistik v roce 2024 upřednostňuje 81 % uživatelů. Aby Google poskytl relevantní výsledky na miliardy dotazů, které každý den uživatelé zadávají, využívá stovky algoritmů, jež neustále zdokonaluje.

Kromě menších aktualizací také jednou za pár měsíců vychází tzv. Google Core Update, větší aktualizace, které mají zpravidla dopad na hodnocení stránek a jejich zařazení do výsledků vyhledávání. Tyto aktualizace proto mohou dramaticky ovlivnit pozici webu a dohledatelnost – pozitivně i negativně.

Google core update

Google Core Update a jeho vliv na SEO

Změny algoritmů ovlivňují hodnocení webových stránek a jejich umístění. Logicky se proto musí odrážet v plánování postupů optimalizace pro vyhledávače. Aktualizace také neustále zdůrazňují důležitost kvality obsahu – jeho optimalizace je proto stěžejní součástí šance na úspěch.

Weby s kvalitním obsahem, který přináší cílové skupině přidanou hodnotu, aktualizace zpravidla buď neovlivní, nebo je ovlivní pozitivně. To samé platí pro autoritu neboli sílu a důvěryhodnost webové stránky v očích vyhledávačů.

Změna pořadí ve výsledcích vyhledávání však může mít zásadní dopad na návštěvnost vašeho e-shopu, potažmo na konverze. Zejména pokud v rámci marketingu ve vyhledávači spoléháte na organické výsledky vyhledávání, rozhodně nechcete zaznamenat výraznější propad.

Google Core & Spam Update březen 2024

Poslední velká aktualizace algoritmu Google přišla v březnu 2024. Jednalo se však o skutečně rozsáhlý update jádrových systémů a zároveň update systémů detekujících spam ve vyhledávání – implementace trvala 45 dní.

Kromě základních aktualizací bylo cílem updatu snížit výskyt nekvalitního a neoriginálního obsahu, zvýšit viditelnost užitečných stránek a posílit boj proti spamovým praktikám. Konkrétně se jedná o:

  • Penalizace stránek, které lákají na klamavé titulky a popisky
  • Kladení důrazu na kvalitní obsah, který uživateli přináší užitek a přidanou hodnotu, a omezení generování obsahu pro vyhledávače
  • Upřednostňování kvalitních a relevantních odkazů před vysokým množstvím odkazů
  • Zahrnutí praktik jako je skrytý text a automaticky generovaný obsah do definice spamu, zvýšená detekce spamových stránek a jejich penalizace 
  • Zamezení zneužívání domén s prošlou platností a domén s vysokou autoritou na Google, které pronajímají svůj prostor třetím stranám za účelem manipulace s umístěním ve vyhledávání

Výsledek Google Core & Spam Update z března 2024

Cílem Google byl 40% pokles bezcenného a duplicitního obsahu. Výsledek updatu však předčil očekávání a nakonec se podařilo výsledky vyhledávání zlepšit až o 45 %. Pokud jste si proto v posledních měsících všimli výrazného poklesu pozic ve vyhledávání, může se jednat právě o důsledek aktualizace algoritmu.

Jak bojovat s poklesem ve výsledcích vyhledávání

V případě, že poslední Google Core Update negativně ovlivnil vaši pozici ve výsledcích vyhledávání, pravděpodobně obsah vašich stránek neodpovídá požadavkům na kvalitu. Google neposkytuje žádná specifická doporučení, co dělat, jelikož vliv na pokles může mít celá algoritmu řada změn i jejich kombinace.

Po aktualizaci algoritmu Google nechce po tvůrcích nic nového, pouze zlepšuje svou snahu detekovat stránky s nekvalitním obsahem. Jako nejlepší postup proto doporučuje tvorbu spolehlivého obsahu s přidanou hodnotou, vytvářeného pro lidi (ne pro vyhledávače. Jak by měl takový obsah vypadat se dočtete přímo dokumentaci od Google

Je však důležité si uvědomit, že pokud jste výrazně porušili pravidla a dostali penalizaci kvůli nedostatečné kvalitě a/nebo spamovým praktikám, návrat na původní pozice může trvat dlouho. Běžně i několik měsíců nebo rok, případně do dalšího Core Update – záleží na závažnosti situace a stavu zbytku webu.

Kvalitní obsah na blog

Tvorba užitečného obsahu

V dokumentaci Google navádí, jak by měl užitečný obsah vypadat pomocí otázek, které si můžete při jeho tvorbě zodpovědět. Vybrali jsme několik zásadních bodů, které je třeba dodržovat:

  • Nové a zajímavé informace, které nejsou samozřejmostí
  • Komplexní popis tématu a proniknutí do hloubky problému
  • Originální obsah s přidanou hodnotou, tvořený pro danou stránku, nikoliv slepé kopírování/přepisování textu
  • Hlavní nadpis/název stránky, který odpovídá jejímu obsahu, a nesnaží se strhnout pozornost přeháněním
  • Kvalitní obsah, který byste sami využili a doporučili známým nebo rodině
  • Text bez pravopisných a stylistických chyb, dobře strukturovaný a snadno čitelný

Tvořte kvalitní obsah, který osloví vaši cílovou skupinu a poskytne jí důležité informace. Nezapomínejte také na aktualizaci stávajícího obsahu, doplňování informací, reagování na trendy a interní prolinkování. Při tvorbě si můžete pomoci umělou inteligencí, spoléhat se však na to, že pro vás během minuty a bez podrobnějšího zadání napíše hodnotný článek je přinejmenším naivní. 

Technický stav webu

Součástí optimalizace webu je také jeho technická stránka. Na rychlost načítání, responzivní design pro mobilní zařízení, strukturu URL adres, zabezpečení, nastavení indexace, grafickou stránku a další aspekty klade Google čím dál vyšší požadavky. 

Kvalitní zpětné odkazy

Linkbuilding patří bez pochyb mezi praktiky důležité pro optimalizaci. Aby však fungoval, je třeba mířit na kvalitní a relevantní stránky. Jelikož součástí nového Core Update byla i změna hodnocení odkazů, pravidlo, že kvalita je důležitější než kvantita, nyní platí dvojnásob.

Co si z toho vzít? Tvořit optimalizovaný obsah je stále žádoucí, je však třeba klást ještě větší důraz na jeho přidanou hodnotu. Jednoduše na základě analýzy klíčových slov netvořte obsah pro vyhledávače. Tvořte obsah, který odpovídá tématu vaší stránky, lidé jej vyhledávají a po rozkliknutí jim přinese přidanou hodnotu a užitek.

Chcete začít budovat on-page obsah, pracovat na linkbuildingu nebo pomocí SEO auditu zjistit, jak si vedete? Vyplňte poptávkový formulář, napište nám e-mail nebo zavolejte a náš tým vám s radostí pomůže. Těšíme se, až poznáme váš projekt i na případnou spolupráci.

Napište nám

kontakt ilustrace
Sdílejte článek na:

Máte zájem o konzultaci zdarma?

Zavolejte nám nebo napište přes kontaktní formulář