Jak vytěžit z vánoční sezóny maximum? Checklist pro úspěšný vánoční online prodej

Vánoční sezóna je bez debat jedním z nejdůležitějších období pro většinu podnikatelů a majitelů e-shopů. Právě teď máte jedinečnou šanci dosáhnout nejvyšších tržeb v roce. Abyste však sezónu využili naplno, je třeba se dobře připravit. Proto jsme pro vás připravili náš vánoční checklist úspěšného e-shopaře.

Proč je vánoční sezóna důležitá?

Ekonomika i český e-commerce trh jsou stále výrazně ovlivněny inflací. Obrat českého e-commerce meziročně spíše klesá, situace není ideální a nepomáhá ani příchod velkých hráčů na náš trh. Přestože však zákazníci obecně spíše šetří, během Vánoc platí jiná pravidla.

Všichni chtějí dělat radost svým blízkým a na Vánoce utrácí mnohonásobně více než po zbytek roku. Češi si navíc navykli vánoční dárky nakupovat spíše online. Lákavá je nejen možnost vyhnout se návalům v obchodních centrech, ale také benefity v podobě dobrého popisu zboží, možnosti porovnání a také jednoduchá možnost výměny nevhodných dárků. Vánoční sezóna je tak ideální příležitost pro každého, kdo prodává zboží online.

Tip: Přečtěte si více o stavu českého e-commerce v našem článku „Jak čelit konkurenci e-commerce gigantů pomocí dat z Pricing Fox a Google Ads?“

Obrat e-commerce 2023

Kdy se začít připravovat na vánoční sezónu?

Mnoho majitelů e-shopů stále mylně předpokládá, že stačí s přípravami začít až v listopadu nebo v prosinci. To je velká chyba.

Příprava na vánoční sezónu by měla začít u v září či říjnu, kdy je ideální čas začít plánovat a chystat všechny důležité kroky. Na Vánoce proti vám stojí celá konkurence a kdo je nepřipravený, může přijít o velkou část potenciálních zákazníků.

Checklist pro úspěšný vánoční prodej

Vánoční sezónu si můžeme rozdělit na čtyři období. Začíná přípravami v září a končí až vyhodnocením v lednu. Každá část je velmi důležitá a právě jejich kombinace vám pomůže dosáhnout nejlepších výsledků.

Září–říjen: Příprava na vrchol sezóny

Máte pocit, že je v září příliš brzy na vánoční přípravy? Naopak! Právě teď je ideální čas začít vše plánovat tak, abyste se vyhli zbytečným zádrhelům. Od skladů přes sezónní výpomoc až po marketing.

Naskladnění zboží a obalového materiálu

Nejprve je třeba odhadnout, kolik zboží budete na sezónu potřebovat. Jeho naskladnění (pokud tedy nemusí být čerstvé) klidně naplánujte již na září a postupně jen doplňujte, co prodáte. Díky tomu se vyhnete problémům s dostupností.

Na sklady rovnou objednejte také dostatek obalového materiálu. Větší množství objednávek znamená i vyšší spotřebu obalů a výdej nechcete zbytečně brzdit.

Zajištění brigádníků na listopad a prosinec

Zvládáte teď odbavovat objednávky jen taktak? V tom případě se vám v sezóně budou pravděpodobně hodit ruce navíc. Domluvte si včas brigádníky, kteří vám pomohou se zpracováním a expedicí objednávek.

Smlouvy s dopravci

Smluvní vztahy s dopravci je ideální mít vyřešené ještě před začátkem sezóny. Některé společnosti mohou mít v prosinci omezené kapacity. Je také dobré předem vědět, do kdy bude která společnost doručovat a své zákazníky včas informovat.

Pokud máte dopravu vlastní, i v takovém případě je nutné vše podchytit včas. Ujistěte se, že máte dostatek řidičů a aut.

Kontrola funkčnosti webu

To poslední, co před Vánoci chcete, je nefunkční e-shop. Projděte proto důkladně web a zkontrolujte, že všechny klíčové prvky fungují. Doporučujeme soustředit se zejména na košík, platební metody, vyhledávání, kategorie, filtry a interní odkazy.

Optimalizace e-shopu (SEO)

Na SEO je ideální pracovat v průběhu celého roku. Před Vánoci si však dejte dvakrát záležet na tom, abyste měli svůj obsah dobře optimalizovaný. Doporučujeme soustředit se zejména na kategorie a produkty, ale také vánoční blog.

Kreativa pro kampaně

Grafika, chytlavé texty a videa jsou základním prvkem úspěšných kampaní. Začněte podklady pro vánoční kampaně připravovat už nyní, aby byly nejpozději začátkem listopadu připravené k nasazení.

Důležitost chytlavé grafiky a produktových videí více rozebíráme v naší případové studii o tom, jak se nám v minulé vánoční sezóně podařilo zdvojnásobit obrat a výrazně zlepšit návratnost investic u našeho klienta Via Delicia.

Vyhledávače zboží a srovnávače cen

Zkontrolujte produktové feedy a zajistěte, aby vaše produkty byly snadno dohledatelné pomocí nejznámějších srovnávačů cen. Patří sem zejména Heureka, Zboží.cz nebo Google nákupy, případně specifické srovnávače, jako je Glami.cz na módu a Favi.cz na nábytek.

Spouštění prvních kampaní

Už v říjnu můžete pustit první kampaně motivující zákazníky k včasným nákupům. Vysvětlujte výhody nákupů před prosincovými návaly a motivujte zákazníky pomocí slev, dopravy zdarma a jiných výhod.

Příprava speciálních produktů

Po čem většina lidí sáhne, když si neví rady s výběrem dárku? Po dárkovém balení nebo voucheru. Nezapomeňte proto vymyslet, jak by tyto produkty měly vypadat, naplánujte focení nebo nechte vytvořit grafické návrhy a včas je přidejte na e-shop.

Naplánujte Black Friday

Black Friday už získává na popularitě i u nás. Máte tak ideální příležitost zaujmout v předvánočním období zákazníky připravené nakupovat. Naplánujte veškeré marketingové aktivity, jako jsou slevové akce, e-mail marketing, komunikace na sociálních sítích a další.

Listopad: Finální přípravy a spouštění kampaní

V listopadu už jde do tuhého a nákupy začínají nabírat na obrátkách. Mnoho zákazníků již aktivně řeší dárky a čeká nás nákupní svátek v podobě Black Friday.

Nasazení vánočních vizuálů

Nenechte své zákazníky zapomenout, že je čas nakupovat dárky. V listopadu je ideální čas nasadit vánoční grafiku a začít promovat zboží, které se hodí jako dárek. Popisky a fotky můžete upravit i u samotných produktů – navoďte tu správnou atmosféru.

Spusťte kampaně

Jakmile je váš e-shop připravený, je čas spustit kampaně. A to napříč všemi kanály – od reklam ve vyhledávačích přes newslettery až po sociální sítě. Je důležité vytipovat vhodné zboží, kterým dokážete přilákat zákazníky.

Black Friday

Přestože Black Friday u nás ještě nevyvolává takovou nákupní horečku jako například v USA, jeho důležitost rok od roku roste. V roce 2024 Black Friday vychází na 29. listopadu. Využijte tuto skvělou příležitost a nalákejte zákazníky na svůj e-shop.

Prosinec: Prodej na maximum

Celý prosinec je jedna dlouhá, vyčerpávající cílová rovinka. Na vrchol vánoční sezóny se dobře připravte a nepodceňujte logistiku ani marketing.

Kampaně na dárky na poslední chvíli

Pamatujete si dárkové balíčky a vouchery, které jste si připravili už v říjnu? Teď je ideální chvíle je vytáhnout. Zákazníci, kteří nakupují dárky na poslední chvíli ocení jednoduchost. A podle loňského průzkumu dárky na poslední chvíli řeší 11 % Čechů.

Tip: Nezapomeňte na lákavé nabídky a garanci rychlé dopravy.

Kdy češi nakupují dárky

Průběžná kontrola skladu

Nezapomínejte průběžně kontrolovat skladové zásoby. Odhadli jste poptávku dobře? Máte dostatek zboží, o které je zájem a nepřebývají vám na skladě jiné kousky?

Informace o termínu posledních objednávek

Informujte zákazníky o tom, kdy je poslední možnost objednat zboží s garantovaným dodáním do Vánoc. Tuto informaci můžete sdělit například prostřednictvím panelu přímo na e-shopu, v newsletteru, na sociálních sítích nebo v informativním článku.

Leden: Vyhodnocení sezóny a povánoční výprodeje

Vánoce jsou za vámi, ale ještě není čas hodit nohy nahoru. Zbývá ještě pár příležitostí, jak sezónu využít.

Vrácení zboží a reklamace

Připravte se na možné vrácení a výměny nevhodných dárků. Tomuto stavu se nikdy nevyhnete a rychlé, vstřícné vyřízení je dobrý základ pro budování vztahu se zákazníky.

Povánoční výprodeje

Zbylo vám na skladě hodně zásob? Spusťte kampaně na povánoční výprodeje a přilákejte zákazníky. Mnoho z nich na tyto výprodeje čeká, zejména pokud dostanou k Vánocům hotovost.

Vyhodnocení vánoční sezóny

Abyste byli dobře připraveni na příští rok, analyzujte výsledky vánoční sezóny. Zjistěte, co fungovalo, co by šlo vylepšit, jak moc se prodávalo a kde zůstaly rezervy. Pravděpodobně jste získali nové zákazníky, nezapomeňte proto využít nasbíraná data v remarketingu.

Vánoční sezóna může být zlatý důl a nevyužít ji naplno by byla škoda. Pečlivě plánujte, držte se tohoto checklistu a máte šanci maximalizovat prodeje. Nečekejte na prosinec, začněte s plánováním sezóny už teď!

Tip: Stáhněte si checklist v PDF a mějte ho pohodlně po ruce. 

Nevíte, jak začít nebo potřebujete pomoct s nastavením kampaní, tvorbou grafiky, optimalizací, texty či jakoukoliv jinou částí marketingu? Vyplňte poptávkový formulář, napište nám e-mail nebo zavolejte a náš tým vám s radostí pomůže. Těšíme se, až poznáme váš projekt i na případnou spolupráci.

Napište nám

kontakt ilustrace
Sdílejte článek na:

Máte zájem o konzultaci zdarma?

Zavolejte nám nebo napište přes kontaktní formulář